Airbus A380 je dvoupatrový čtyřmotorový proudový širokotrupý letoun. V současné době se jedná o největší dopravní letadlo na světě. Čím dalším je tento stroj zajímavý?
Historie Airbusu A380, který měl způsobit revoluci
Airbus A380 je dnes největším dopravním letadlem na světě, o post největšího letadla vůbec jej však připravil model Antonov An-225, který byl sice zničen během ruské invaze na Ukrajině, ale měl by být obnoven a svůj status rekordmana si tak zřejmě udrží. A380 se přezdívá také „zázračný obr“. Toto označení si bezpochyby zaslouží. Je schopen přepravit až 853 pasažérů v konfiguraci s jednou třídou a jeho rozpětí křídel činí 79,75 metrů. Vyráběl se pouze v jediné verzi, která se označuje jako Airbus A380-800 a nabízí tyto parametry:
Technické údaje
- Rozpětí křídel: 79,75 m
- Délka letadla: 72,72 m
- Výška: 24,09 m
- Hmotnost prázdného letounu: 276 800 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 575 000 kg
Výkony
- Maximální počet cestujících: 853 (Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 544 a 644 ve 2-4 třídách)
- Nejvyšší praktický dolet: 15 200 km
- Cestovní rychlost: 945 km/h

Airbus A380 vznikl jako odpověď na stroj 747 zvaný Jumbo Jet (na obr.) konkurenční americké společnosti Boeing. První let uskutečnil v roce 2005. Na konceptu nového letounu, který by dokázal tehdy největší dopravní letadlo překonat, ovšem pracovaly společnosti Boeing, McDonnell Douglas a Airbus už od 90. let. Od počátku se tento projekt jevil jako značně ambiciózní a vzbuzoval protichůdné ohlasy. Kritika mluvila také o „létajícím Titanicu“.
Revoluci v dopravě nakonec skutečně nezpůsobil, dokázal nabídnout „jen“ adekvátní kapacitu a komfort. Pro komerční účely ho poprvé využily Singapore Airlines. Vzhledem k tomu, že jeho velkoryse pojatá koncepce nabídla velký prostor, je tak poměrně pochopitelné, že si ho cestující oblíbili. K popularitě v tomto směru navíc přispěly i četné moderní technologie. Kromě dvoupatrové kabiny vyniká užitým pokročilých materiálů, jako jsou uhlíková vlákna, sklolamináty a nové slitiny hliníku, které pomáhají snižovat celkovou hmotnost letounu. Vybaven je hned čtyřmi turboventilátorovými motory, které nabízejí kombinaci vysokého výkonu, lepší účinnosti paliva a snížené hladiny hluku. Pro zlepšení letových vlastností využívá vyvažovací nádrže ve výškovkách. Stejně tak přináší pokročilé navigační a bezpečnostní systémy. V nejvyšší verzi mají cestující k dispozici dokonce vlastní postel, bar, společenskou místnost nebo tělocvičnu.
Obr Airbus A380 v roce 2021 oficiálně skončil
U samotných leteckých společností tento stroj takový úspěch ale neměl. Nákup podobného modelu se totiž ukázal být finančně nepříliš udržitelnou strategií a aerolinky nakonec zvolily jinou taktiku: Pořídit menší letadla a využít je ke spojení méně zahlcených letišť. Následující varianty se pak realizovat již nepodařilo – A380-900, A380F, A380neo a A380plus. V nákladní verzi A380F se mluvilo dokonce o předpokládané nosnosti 150 tun. Svého času byl jeho koncept považován za efektivní a hovořilo se o tom, že je zapotřebí větších letadel schopných překlenout delší vzdálenosti. Zájem o tento stroj proto projevila například společnost FedEx, která ale od dodávky ustoupila kvůli jejímu zpoždění a velkorysý projekt se tak začal „potápět“ ještě dříve, než se vůbec zrealizoval.
Výroba takovéhoto obra totiž není jen tak, nejen kvůli rozměrům jednotlivých dílů musel Airbus postavit zcela novou halu a vyřešit lépe logistiku. Odhaduje se, že celý vývoj tohoto letounu tak stál až 25 miliard Euro. Jen samotná kabeláž na palubě dosahuje celkové délky 530 km a to naplánovat už dá zabrat, stejně tak i vyrobit. Celkem vzniklo 251 kusů, nejvíce letadel A380 přezdívaných super jumbo mají ve své letce arabské aerolinky Emirates (zhruba polovinu produkce). Zrušení objednávky dalších letounů pro tuto leteckou společnost možná A380 spolu s menším zájmem o létání v době koronavirové pandemie a schopnost jiných strojů zajistit dopravu bez přestupů zlomilo vaz. V roce 2019 tak společnost Airbus oficiálně oznámila, že velikán nebes končí.

Změna trendu v létání bez přestupů
Obří letadla původně spojovala hlavní uzlová letiště, kde se při mezikontinentálních letech přestupovalo, dnes ale vývoj směřuje jinam. Mnoho letišť také neprojevilo zájem o nutné rozšíření terminálů a přistávacích drah. Vyrábět se pak oficiálně obří Airbus přestal v roce 2021.
Dlužno také dodat, že odsoudit okřídleného giganta jako dnes již zcela neživotaschopného by bylo nespravedlivé. Provozovatelé si na něm cení jak jeho výkonnosti, tak také spolehlivosti.
Použité zdroje: airways.cz a flying-revue.cz
Chcete se s Airbusem proletět? Můžete s A320 v Brně!

Vše začíná krátkou instruktáží, která zahrnuje úvod do celého průběhu letu, seznámení s ovladači a správným ovládáním letadla. Na výběr máte z celkem 24 000 letišť, na která můžete cvičně přistát, a dokonce i několik krizových situací během letu. Kromě toho si můžete vzít s sebou několik cestujících do business třídy, aby si mohli užít také zážitek z pilotování letadla a to skrze boční okénka.