Antonov An-225, známý také pod označením „Mrija“ (v překladu „Sen“), byl jedinečný strategický nákladní letoun, který vznikl v rámci sovětské produkce. Tento stroj byl navržen s cílem přepravovat těžké a nadrozměrné náklady, což z něj činilo největší letadlo na světě. Čím vynikal a jaká je jeho historie?
Jak vznikla chlouba někdejšího sovětského letectva
Strategický nákladní letoun byl navržen sovětskou konstrukční kanceláří Antonov během 80. let 20. století. Vyvinut byl speciálně pro potřeby kosmického programu SSSR jako náhrada za dosud využívaný Mjasiščev VM-T Atlant. Základem pro jeho vývoj se stal model Antonov An-124 Ruslan, do té doby největší letadlo na světě. Za jeho výrobou stál v 70. letech Oleg Konstantinovič Antonov. Pod modelem Antonov An-225 Mrija je podepsán Viktor Tolmačov coby vedoucí konstruktér kanceláře. Vyrobil se ovšem nakonec pouze jediný exemplář, a to proto, že zmíněný kosmický program byl ukončen a politická situace na východě Evropy se výrazně proměnila. Novinku se podařilo zkonstruovat v doslova rekordně krátkém čase tří a půl let. Do vzduchu se poprvé vznesla už v roce 1988.

Pozornost si vysloužil tento stroj především proto, že jde o nejtěžší i největší letadlo, jaké kdy bylo postaveno. Letoun disponoval celkem šesti motory, maximálním rozpětím křídel 88,4 metrů (vůbec největší na světě) a hmotností 640 tun. Jeho nosnost činila impozantních 250 tun. Oproti svému předchůdci se vyznačoval i delším trupem, prodlouženými a zesílenými křídly a nově dvěma svislými stabilizačními ocasními plochami, které bránily vzniku nebezpečných vzdušných vírů nad svislým kormidlem.
Co se týče technické specifikace, je uváděna takto:
Technické údaje
- Posádka: 6 osob (pilot, kopilot, dva letoví inženýři, navigátor a radista)
- Délka: 84,00 m
- Výška: 18,20 m
- Rozpětí křídel: 88,40 m
- Plocha křídel: 905 m²
- Rozpětí VOP: 32,65 m
- Kapacita palivových nádrží: více než 300 000 l
- Hmotnost prázdného letadla: 285 000 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 640 000 kg (do roku 2001: 600 000 kg)
- Náklad vně letadla:
- Max. hmotnost: 200 tun
- Náklad uvnitř letadla
- Max. hmotnost: 254 tun
- Max. výška: 4,4 m
- Max. šířka: 6,4 m
- Max. délka: 43,0 m
- Objem nákladového prostoru: 1 220 m³
- Cestující: cca 60–70 osob (kabina v zadní části trupu nad nákladovým prostorem)
Výkony
- Motory: 6 × dvouproudový motor Progress D-18T, každý o tahu 229 kN (51 590 lbs)
- Cestovní rychlost: 800 km/h
- Maximální rychlost: 850 km/h
- Potřebná délka ranveje: 3000–3500 m
- Dostup: 11 000 m
- Cestovní výška: 9 000 m
- Dolet:
- S nákladem 200 tun v trupu: 4 500 km
- S nákladem 150 tun v trupu: 7 000 km
- S nákladem 100 tun v trupu: 9 600 km
- Bez nákladu: 15 400 km
Ukrajinci se nevzdávají, Antonov An-225 Mrija má znovu vzlétnout
Důvodem pro konstrukci takto megalomansky pojatého letadla se stalo to, že Sovětský svaz ve své době potřeboval přepravovat raketové motory Eněrgija nebo Proton a raketoplán Buran. Toto vesmírné plavidlo je považováno za nejdražší vesmírný projekt Ruska. V budoucnu se gigantem Antonov An-225 Mrija počítalo taktéž pro nesení nového raketoplánu MAKS (vyvíjen od roku 1980), který měl startovat na oběžnou dráhu přímo z jeho zad. Letoun se po rozpadu SSSR stal vlajkovou lodí ukrajinského letectva, jelikož výrobní závod Antonov se nacházel v Kyjevě, hlavním městě Ukrajiny.
Ne ovšem na dlouho, v roce 2022 tento exemplář zničily ruské jednotky při bitvě o letiště Hostomel u Kyjeva. Ukrajinští konstruktéři už nicméně potvrdili plány na jeho obnovu. Náklady na ni by měly podle aktuálně dostupných zpráv dosáhnout 3 miliard dolarů, tedy v přepočtu téměř 66 miliard korun, přičemž tyto výdaje mají být vymáhány po ruské straně. Původně se přitom nevědělo, zda bude obnova vůbec možná. Zvažována byla také možnost, že se dostaví druhé existující provedení, které se však ve fázi rozestavěnosti nachází už řadu let. Ke stavbě nového letadla budou podle posledních informací nakonec využity jak části zničeného stroje, tak i druhý nedokončený model ze sovětské éry.
Použité zdroje: stoplusjednicka.cz a idnes.cz
Chcete se s nějakým velkým letounem proletět? Můžete!

Poté, co se usadíte do sedačky, Vás doprovodí zkušený instruktor jako kopilot, který je připraven vám pomoci po celou dobu letu, zejména během přistání. S 5 obrazovkami o rozsahu 270 stupňů okolo kokpitu poskytuje simulátor nevídaně autentický zážitek, který se blíží skutečnému létání. Chybět nebude ani drnčení a vibrace podlahy a sedaček, které ještě více zvýrazní pocit, že jste ve vzduchu.