Model AH-64 Apache je americký bitevní vrtulník používaný už od sklonku studené války. Co mu zajistilo hned několik desítek let aktivního provozu?
Základní charakteristika a počátky vývoje modelu AH-64 Apache
Hughes AH-64 Apache nebo pouze AH-64 Apache je dvoumotorový stroj vybavený čtyřlistými rotory (jedním hlavním a jedním vyrovnávacím) se zatahovatelným tříkolovým podvozkem a tandemovým kokpitem pro dvoučlennou posádku. Disponuje i v přídi zabudovanýma tzv. „elektronickýma očima“ a má krátká křídla se čtyřmi závěsnými body pro výzbroj či výstroj a dva turbohřídelové motory. Vrtulník tak vyniká skvělými letovými vlastnostmi. A to především extrémní agilitou, jelikož byl od počátku koncipován pro tzv. NoE letové manévry (neboli „nap of the earth“, česky tedy „let blízko u země“).
Apache byl vyvinut jako model 77 společností Hughes Helicopters pro program pokročilých útočných vrtulníků armády Spojených států. Měl nahradit starší model AH-1 Cobra. Armáda v té době potřebovala prioritně vrtulník s odlišnějšími vlastnostmi než námořní pěchota, s větší palebnou silou a robustnější konstrukcí. Zkonstruován tak byl AH-64 Apache. Došlo k tomu v 70. letech, přičemž byl určen pro boj proti obrněné technice. Především byl navržen na odhalování a ničení tanků při vysoce mobilním boji. Osvědčil se i v útoku na jiné pozemní cíle a mohl také poskytovat palebnou podporu pozemním jednotkám.
Byl vyvinut z prototypu Hughes YAH-64, jenž poprvé vzlétl v roce 1975. Hughes s ním porazil konkurenční prototyp YAH-63 od firmy Bell. Sériová výroba prvních kusů nového bitevního vrtulníku AH-64A Apache mohla odstartovat v roce 1982. Do výzbroje americké armády, která je největším uživatelem, byla útočná helikoptéra zařazená v roce 1986. Tento stroj má za sebou k dnešnímu dni už řadu akcí, mimo jiné byl nasazen během války v Zálivu v roce 1991, operoval v 90. letech nad Balkánem a bojoval v Iráku i Afghánistánu. Různé verze jsou v provozu v celkem 17 státech.
Parametry vrtulníku AH-64 Apache
Jedná se o víceúčelový bitevní vrtulník. V současné době se používají celkem tři verze:
- AH-64A Apache – základní verze bitevního vrtulníku,
- AH-64D Apache – druhá generace tohoto stroje
- AH-64D Apache Longbow, který je vybaven pokročilým radiolokátorem Longbow
Aktuálně tento stroj obecně patří ke špičkovým soudobým bojovým prostředkům v oblasti protitankového boje. Vyznačuje se především výkonností, vysokou pohyblivostí a také účinnou výzbrojí. Už řadu let je proto symbolem značné palebné síly a zároveň schopnosti přežít nepřátelskou střelbu. Podle výrobce některé části draku a listy nosného rotoru vydrží i zásah tříštivo-trhavou municí do ráže 23 mm. Na krátkých křídlech po bocích může nést až 16 raket AGM-114 Hellfire nebo 76 neřízených raket Hydra 70, případně jejich kombinace. Stroj má v přídi pod trupem instalovaný 30 mm kanón M230. Výhodou je možnost operování za ztížených podmínek.
Poháněn je s výjimkou strojů, které se licenčně produkují ve Velké Británii, různými verzemi turbohřídelových motorů General Electric T700-GE-701 o výkonu od 1 265 až do 1 500 kW, které udělují stroji o hmotnosti 5 tun rychlost až 300 kilometrů za hodinu. Od počátku do výbavy rovněž získal moderní avioniku a elektroniku. Díky těmto technologím může operovat i v noci nebo za špatného počasí. Klíčový je dnes především infračervený systém typu FLIR pro noční vidění pilota AAQ-11. Technické parametry můžeme shrnout pro verzi Longbow do následujícího přehledu:
Technické údaje
- Délka trupu: 15,06 m
- Průměr hlavního rotoru: 14,63 m
- Průměr ocasního rotoru: 2,79 m
- Výška: 4,64 m (4,95 m)
- Rozpětí křídel nesoucích výzbroj: 5,23 m
- Prázdna hmotnost: 5 165 kg (5 352 kg)
- Normální vzletová hmotnost: 6 552 kg (8 000 kg)
- Maximální vzletová hmotnost: 9 525 kg (10 433 kg)
- Pohonná jednotka: General Electric T700-GE-701 (T700-GE-701G)
Výkony
- Výkon motoru : 1 265kW (1 500 kW)
- Maximální rychlost: 279 km/h (275)
- Stoupavost: 12,8 m/s (15,7 m/s)
- Bojový dostup : 4 845 m
- Dolet: 482 km (407 km)
Zdroj: military.cz a novinky.cz
Chcete se s nějakým vrtulníkem proletět? Můžete ve VR!
Zažijte autentické pilotování různých vrtulníků a letadel na leteckém simulátoru v Brně, kde vás čeká zážitek plný adrenalinu a realismu. Simulátor je vybaven unikátní pohyblivou plošinou, která umožňuje náklony až 30°, čímž zajišťuje věrohodné pocity z letu. Díky VR headsetu se naplno vžijete do role pilota, ať už si vyberete klasickou Cessnu či jiný vojenský nebo civilní letoun.