F-16 jako stálice v řadách NATO

Stíhací letoun F-16 v současné době patří mezi nejužívanější bojové stroje. Proč a kde všude se s ním lze setkat?


F-16 stále zůstává v mnoha ohledech nepřekonána

F-16 Fighting Falcon, známý také jako F-16, je jednomotorový, víceúčelový, stíhací letoun. Vyrábí se v jednomístné i dvoumístné verzi. Určen je k leteckým soubojům a k útokům na pozemní cíle. Vůbec první stroj se do vzduchu vznesl v roce 1974. Vyvinut byl americkou společností General Dynamics (nyní Lockheed Martin). Status ikony letectví si tato stíhačka vydobyla především pro svůj výkon a univerzální využití v řadě úkolů.

Dny její vzdušné slávy přitom ani zdaleka nejsou sečteny. V současnosti platí tento letoun za vůbec nejrozšířenější víceúčelovou variantu. F-16 létá dle posledních údajů z roku 2023 v celkem 25 zemích. Dosud se vyrobilo přibližně 4 500 kusů a stále se nejedná o konečný počet. Hlavní výhodou je to, že se jedná o stíhačky levné, přitom však účinné. Vyznačují se navíc značnou obratností a vynikají i bojovým doletem. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži.


Naposledy zavítaly stíhačky na Slovensko

Ve své výbavě mají F-16 i členské státy NATO. Ostatně v roce 2024 se jimi vybavilo i slovenské letectvo, kde objednávka zněla na 14 kusů. To se dlouhé roky spoléhalo na stíhačky MiG-29, nicméně pověstný zub času už na těchto stíhačkách poněkud „zaúřadoval“ a bylo tak zapotřebí modernizovat.

Výzbroj F-16 zahrnuje širokou škálu munice, včetně různých typů střel vzduch-vzduch, jako AIM-9 Sidewinder a AIM-120 AMRAAM, a střel vzduch-země, jako AGM-65 Maverick a JDAM (Joint Direct Attack Munition).

Letouny F-16 se objevily prakticky ve všech novodobých konfliktech většího rozsahu. Zásadní úlohu v reálném nasazení sehrávají prakticky v přímém přenosu, v aktuálním dění na Ukrajině. Dodávku těchto strojů přislíbilo Dánsko a Nizozemsko. Co umí? Modernější obdoby F-16CJ a F-16DJ dodávané v 90. letech už disponují například plnou integrací protiradarových střel AGM-88 HARM a podpůrných systémů pro ně. Jsou proto schopny samostatně vyhledávat a ničit nepřátelské radiolokátory.


Technické údaje

  • Délka: 15,3 m
  • Rozpětí: 10 m
  • Výška: 5,09 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 7 387 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 17 010 kg
  • Motor: Pratt & Whitney F100-PW-220E

Výkony

  • Maximální tah motoru: 107,4 kN (s přídavným spalováním)
  • Max. rychlost: 2 350 km/h
  • Dolet: 3 900 km
  • Maximální dostup: 16 750 m
  • Rychlost stoupání: 255 m/s

Zdroj: natodays.cz, uvedené parametry se mohou mírně lišit.


Chcete se skutečnou stíhačkou proletět?

Kokpit stíhačky L-39 Albatros

Zážitkový let ve stíhačce L-39 probíhá v Brně a jde o zážitek, který potěší každého leteckého nadšence. Zažijete rychlost 750 km/h a přetížení 5G! Tento neuvěřitelný zážitek vám poskytne cvičná stíhačka L-39 Albatros, vyráběná v Československu. Od roku 2019 je v péči rodinné společnosti, která ji s láskou udržuje v perfektním stavu. Let probíhá se zkušeným pilotem stíhaček a stíhacích bombardérů, který má bohaté zkušenosti s létáním i výukou. Půjdete do toho?