F-18 se chystá v americké armádě do výslužby

McDonnell Douglas F/A-18 Hornet neboli jednoduše F-18 platí za jednu z ikon amerického letectví. Z jakého důvodu si vydobyla pevné místo v letecké historii?


Legenda F-18 se loučí

F-18 je dvoumotorový, jednomístný, víceúčelový, stíhací letoun schopný operovat z letadlových lodí. Značnou výhodou této stíhačky je to, že může být i použita v libovolném počasí. Určena je pro vzdušné souboje i pro pozemní útoky. Předchůdcem byl typ Northrop YF-17 Cobra, který vznikl počátkem 70. let pro účely soutěže amerického letectva. To v té době zamýšlelo pořídit stroje lehké a zároveň levné a model F-18 tak měl v tomto duchu nahradit letouny F-14. Nicméně až firmě McDonnell Douglas (dnešní Boeing) se podařilo dotáhnout výrobu do zdárného konce. První F-18 vzlétl roku 1978. Do služby byl uveden v roce 1983 a vydobyl si status legendy amerického vojenského letectví, která vydržela desítky let a účastnila se prakticky všech zásadních konfliktů, jako byla operace Pouštní liška či válka v Afghánistánu.


Letoun, který překročil hranice moderního letectví

A tu potvrzuje v zásadě i v současnosti, ačkoli již několik let oficiálně probíhá jeho vyřazování. V řadě zemí nicméně stále slouží. Mimo jiné například tvoří pilíř obrany švýcarského vzdušného prostoru a ve výbavě má stíhačky F-18 i Finsko či Kanada. Jejich výhodou je to, že umožňují útočit na cíl bez ohledu na denní dobu, zvládají také činnost v noci nebo za špatného počasí. Jsou dobře uzpůsobeny pro stíhání nepřátelských letounů přes protizemní či protilodní útoky a obranu lodního svazu mateřské letadlové lodi.

F/A-18 může nést širokou škálu výzbroje, včetně raket vzduch-vzduch, raket vzduch-země, laserem naváděných pum a neřízených raket.

Dva motory F404-GE-402 umožňují vysokou rychlost a výkon a stroj dokáže nést i širokou škálu výzbroje a vybavení. Vybaven je pokročilou avionikou a na celkem 11 závěsných nosičích může mít různé typy munice včetně raket krátkého dosahu Sidewinder ve verzi AIM-9M a AIM-9Xm i střel AMRAAM určených pro vzdušný souboj mimo vizuální kontakt až do vzdálenosti 180 km.


Technické údaje

  • Délka: 17,1 m
  • Rozpětí: 12,3 m
  • Výška: 4,7 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 11 200 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 23 400 kg
  • Motor: General Electric F404 (dvouproudový)

Výkony

  • Maximální tah motoru: 79,2 kN
  • Max. rychlost: 1 915 km/h
  • Dolet: 3 330 km
  • Maximální dostup: 15 000 m
  • Rychlost stoupání: 254 m/s

Uvedené parametry se mohou mírně lišit.


Chcete se skutečnou stíhačkou proletět?

Kokpit stíhačky L-39 Albatros

Zážitkový let ve stíhačce L-39 probíhá v Brně a jde o zážitek, který potěší každého leteckého nadšence. Zažijete rychlost 750 km/h a přetížení 5G! Tento neuvěřitelný zážitek vám poskytne cvičná stíhačka L-39 Albatros, vyráběná v Československu. Od roku 2019 je v péči rodinné společnosti, která ji s láskou udržuje v perfektním stavu. Let probíhá se zkušeným pilotem stíhaček a stíhacích bombardérů, který má bohaté zkušenosti s létáním i výukou. Půjdete do toho?