Mig-15: československá hvězda se sovětskými kořeny

Ve své době byl Mig-15 jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě. Jaké další zajímavosti se s ním pojí?


Počátky vývoje proudového letounu Mig-15

Počátky vývoje tohoto letounu sahají až do 40. let 20. století. Za návrhem stojí sovětští konstruktéři Arťom Mikojan a Michail Gurevič. Výjimečná byla novinka především v tom, že šlo o jeden z prvních úspěšných proudových letounů s šípovým křídlem. Konstrukci nového letadla nakonec nejvýrazněji napomohly plány německé stíhačky Focke-Wulfu Ta 183 zabavené v německých továrnách na konci druhé světové války. Nešlo o mimořádný případ, takzvané reverzní inženýrství se stalo v tehdejším SSSR zavedenou praxí.

Klimov VK-1 z Mig-15 a Mig-17

Hlavní výzvou se pro sovětské konstruktéry stal motor. Ti se nejprve bez výraznějšího úspěchu pokusili zdokonalit německé motory BMW 003. Nakonec Sovětský svaz usoudil, že bude zapotřebí koupit přímo britskou licenci od společnosti Rolls-Royce, což se k překvapení všech zainteresovaných podařilo. Motor se skutečně do země dostal, zde byl rozebrán a okopírován. To sice značka Rolls-Royce sice nenechala následně bez povšimnutí, nicméně nikdy se jí nepodařilo docílit finančního vyrovnání.

Úspěšně realizovaný Mig-15 byl vybaven jedním kanónem a různými typy raket. Charakteristický byl značnou rychlostí a obratností. Létal na něm ostatně mimo jiné i Ivan Kožedub považovaný za stíhací eso druhé světové války. Svoje kvality tento letoun demonstroval především v v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. Americké letectvo přítomnost sovětského letadla dokonce tehdy razantně přiměla změnit strategii boje.

NATO pojmenovalo stíhačku MiG-15 jako „Fagot“. Toto označení bylo součástí systému kódových jmen používaného NATO k identifikaci a kategorizaci sovětských, resp. východních stíhacích letounů podle počátečního písmena – F=Fighter (stíhačka), B=Bomber (bombardér), C=Cargo (dopravní letoun), M=Miscellaneous (smíšené účely – cvičné letouny, tankery apod.) H=Helicopter (vrtulníky).


Mig-15 a jeho úloha v československém letectvu

Mig15

Silný význam nesl tento stroj i pro československé letectvo, jelikož se zasadil o jeho značný rozmach. Vůbec poprvé mohly československé vzdušné síly využít tento stroj v roce 1951. Počátkem roku 1952 se pak v jejich rukách nacházelo již 66 letounů typu Mig-15. Ostatně stroje se v Československu nejen aktivně využívaly, ale i vyráběly. Licence pro výrobu byla přitom udělena nejen na našem území, ale také v Polsku a v Číně. První sériová verze s motorem RD-45F 22.5 kN vzešla právě z těchto dvou zemí.

V tuzemsku se typ Mig-15 vyráběl konkrétně v závodě Aero Vodochody, tehdy nově vybudovaném. Od roku 1954 se jich zde vyrobilo více než 6 000, nicméně do současnosti nezůstal již žádný provozuschopný kus, jak zjistili v roce 2014 členové skupiny Czech Flying Legends, kdy o jejich snažení také informovala média. V současnosti používá tyto letouny dle dostupných informací aktivně již jen Severní Korea. Zároveň tato verze posloužila jako předobraz později vyráběného typu Mig-17. Licenční výroba v tomto případě probíhala opět v Polsku, ale také v Číně. Proudový stíhací letoun vznikl jako celokovový samonosný středoplošník se šípovitým křídlem, který byl designově založen na svém předchůdci a lišil se především křídly.


Technické údaje

  • Délka: 10,10 m
  • Rozpětí: 10,08 m
  • Výška: 3,7 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 500 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 4 850 kg
  • Motor: Klimov VK-1, používaly se také RD-45F, RD-45FA

Výkony

  • Maximální tah motoru: 26,5 kN
  • Max. rychlost: 1015 km/h
  • Max. dolet s externí nádrží: 1800+ km
  • Maximální dostup: 14 150 m
  • Rychlost stoupání: 46 m/s

Zdroj: lznamest.army.cz, uvedené parametry se mohou mírně lišit.


Chcete se stíhačkou Mig-15 proletět?

Zážitkový let stíhačkou Mig-15 Hradec Králové

Představte si, že se ocitáte v kůži skutečného pilota stíhačky. Zážitek Top Gun je nyní na dosah ruky! Stačí jen usednout do kabiny jednoho z nejvýkonnějších stíhačů své doby: MiG-15.

MiG-15 se dokáže prohánět po obloze rychlostí přesahující 1 000 km/h. Jde o zážitek, který nenajdete nikde jinde. Ve stíhačce MiG-15 zažijete intenzivní vzrušení a jedinečný adrenalin, který zvýší lehčí akrobatické kousky. Půjdete do toho?