JAS-39 Gripen je letounem, který má pro Českou republiku značný význam, jelikož utváří páteř českého vojenského letectva. Co jste o něm možná ještě netušili?
Základní specifikace letounu JAS-39 Gripen
JAS-39 Gripen, celým názvem Saab JAS-39 Gripen, je proudový lehký jednomotorový víceúčelový bojový letoun. Jedná se o stroj relativně malý, ale disponující špičkovým softwarem a moderními zbraňovými systémy. Tento středoplošník je charakteristický jednoduchým deltakřídlem a plně stavitelným plovoucím předkřídlem. Vybaven je dvouproudovým motorem RM12, jehož maximální tah s přídavným spalováním činí 80,54 kN.
Technické údaje
- Délka: 14,1 m
- Rozpětí: 8,4 m
- Výška: 4,5 m
- Hmotnost prázdného letounu: 5 700 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg
- Motor: proudový Volvo Aero RM 12
Výkony
- Maximální tah motoru: 80,54 kN
- Max. rychlost: 2 400 km/h
- Dolet: 3 000 km
- Maximální dostup: 20 000 m
Zdroj: lznamest.army.cz, Uvedené parametry se mohou mírně lišit.
Vzhledem ke svému aerodynamickému uspořádání typu „kachna“ je JAS-39 Gripen vhodný pro provoz na krátkých vzletových a přistávacích drahách. Osazen je moderním ovládacím systémem Fly-by-wire. Řídicí signály jsou v tomto případě snímány a převáděny do elektronické podoby, které následně může vyhodnotit palubní počítač. Letoun se užívá jakožto stíhací, útočný a průzkumný. Jak to ostatně napovídá i označení JAS pocházející ze slov Jakt, Attack och Spaning. Konstrukčně je pojat tak, aby mohl zůstat neustále ve vzduchu a působit mimo základny. Což mu dává možnost efektivně střežit vzdušný prostor. Tento letoun dokáže operovat ze silničních cest, záložních letišť, ve dne i v noci a za špatného počasí.
Švédský finančně dostupný letoun
Počátky historie tohoto letadla sahají do období vrcholící studené války během 70. let 20. století. Cílem Švédska bylo tehdy pořídit si letoun finančně dostupný a současně splňující nároky na efektivitu. Novinka měla být schopna naplnit během letu minimálně dvě role a nahradit už nedostačující předchůdce AJ 37, SF 37 a SH 37 Viggen. Švédský letecký průmysl prací na vývoji JAS-39 Gripen současně potvrdil tendence k výrazné samostatnosti.
Původně byl tento stroj vyvinut švédskou firmou SAAB. Ta využila pro konstrukci dosavadní zkušenosti a technologie. První prototyp vzlétl v roce 1987. První kus letounu Gripen si švédská armáda převzala v roce 1993. Podobně jako ostatní švédské konstrukce je i tento letoun do značné míry unikátní a také nadčasový. To ostatně dokládá i fakt, že se Gripeny dostaly i za hranice domovského Švédska a dnes jsou stěžejní součástí tuzemské armády. Česká republika si ze Švédska tyto stroje pronajala v roce 2004, kdy jimi nahradila již dosluhující stroje MiG-21. JAS-39 Gripen stále vyniká především dobrým poměrem ceny a výkonu a je považován za model spolehlivý. Česká republika nyní disponuje celkem 14 kusy.
Nejmodernější generace tohoto letounu nese název JAS-39 Gripen E a je doslova nabitá inovativními technologiemi. Obsahuje revoluční avioniku i nejmodernější systémy umělé inteligence. Sensory elektronického boje chrání pilota i letoun v bojových situacích. Ve srovnání s předchozí verzí C. Je lehce větší, dosahuje maximální vzletové hmotnosti až 16 500 kg a má delší dolet přesahující 4 000 km. Nový motor F414 produkuje o 25 % vyšší tah a letoun je postaven na podobném principu elektronického boje jako F-35. Jeho vyšší dolet a schopnost přistávat na provizorních drahách jsou významnou výhodou. Integrace střely Meteor a pasivní senzory dále zvyšují jeho bojovou efektivitu. Gripen E se tak stává vynikajícím a konkurenceschopným letounem, který dokáže splnit široké spektrum misí.
Chcete se skutečnou stíhačkou proletět?
Zážitkový let ve stíhačce L-39 probíhá v Brně a jde o zážitek, který potěší každého leteckého nadšence. Zažijete rychlost 750 km/h a přetížení 5G! Tento neuvěřitelný zážitek vám poskytne cvičná stíhačka L-39 Albatros, vyráběná v Československu. Od roku 2019 je v péči rodinné společnosti, která ji s láskou udržuje v perfektním stavu. Let probíhá se zkušeným pilotem stíhaček a stíhacích bombardérů, který má bohaté zkušenosti s létáním i výukou. Půjdete do toho?