Letoun L-159 Alca z české produkce to neměl jednoduché. Jeho marketingová kampaň se úplně nepodařila, přesto dokázal ohromit americké vojenské letectvo. Čím a jaká je jeho historie?
Historie letounu L-159, který našel ocenění i v americké armádě
Pod označením Aero L-159 ALCA se skrývá český jednomotorový víceúčelový lehký bojový podzvukový letoun. Existuje v jednomístné (typ L-159A) a dvoumístné variantě (typ L-159B a L-159T1). Dvoumístné varianty L-159T1 a L-159B jsou primárně navrženy pro výcvik a kondiční létání pilotů, sekundárně mohou působit jako víceúčelové lehké bojové letouny. V současné době působí tento stroj v aktivní službě tuzemské armády. Projekt L-159 přitom neměl příliš dobře zvolenou marketingovou strategii a po iniciační objednávce 72 letounů právě pro Armádu České republiky nepřišly žádné následné obchodní projekty. Nicméně nakonec se podařilo odprodat 16 strojů americké firmě Dracken a dalších 12 putovalo do irácké armády.
Právě zástupci společnosti Dracken, kteří na českých letounech proti pilotům vojenského letectva trénovali vzdušné souboje, si jich však cenili. A to primárně pro jejich spolehlivost a výdrž. Podzvukové letouny L-159 ALCA jsou určeny zejména k podpoře pozemních vojsk, útokům na pozemní cíle. Jsou také schopny vzdušného boje a průzkumu. Jejich technickou specifikaci shrnují následující základní takticko-technická data:
Technické údaje
- Rozpětí: 9,54 m
- Délka: 12,73 m
- Výška: 4,77 m
- Hmotnost prázdného letounu: 4 360 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 8 000 kg
- Únosnost: 2 340 kg
- Pohonná jednotka: AlliedSignal F124-GA-100
Výkony
- Maximální rychlost: 936 km/h
- Maximální stoupavost: 48 m/s
- Praktický dostup: 13 200 m
- Dolet – bez přídavných palivových nádrží: 1 570 km
- Dolet – s přídavnými palivovými nádržemi: 2 530 km
- Dráha potřebná pro vzlet (při hmotnosti 5500 kg): 440 m
- Dráha potřebná pro přistání (při hmotnosti 5500 kg): 725 m
- Maximální tah motoru: 28 kN
Zdroj: aero.cz/l-159/
Celková životnost stroje činí až 8 000 letových hodin. Důležitá je také možnost provozu i na nezpevněných plochách a vyniká i jednoduchou údržbou. O pohon se stará motor se zvýšeným tahem Honeywell/ITEC F-124GA-100. Drak tohoto letounu se vyznačuje prodlouženým trupem a víceúčelovým pulzně dopplerovským radiolokátorem. Kokpit je vybaven je systémem HOTAS (hands on throttle and stick), navrženým tak, že hlavní ovládání je umístěno na plynové a řídicí páce, a průhledový displej se zobrazením letových údajů HUD umožní pilotovi vyšší koncentraci při plnění úkolu.

O bezpečnost se stará řada prvků, jako je systém automatického řízení AFCS. Disponuje celkem sedmi závěsníky. Výzbroj letounu se podvěšuje na jeden podtrupový a šest podkřídlových závěsníků s celkovou maximální nosností 2 340 kg. Kanonovou výzbroj tvoří kontejner PLAMEN s dvouhlavňovým kanonem ZPL-20 ráže 20 mm. Pro boj s pozemními cíli slouží řízené střely AGM-65 Maverick a neřízené rakety CRV 7 odpalované z raketnic LAU-5002 nebo LAU-5003. Pro boj se vzdušnými cíli může L-159 použít infračerveně naváděné rakety krátkého doletu AIM-9 Sidewinder.
Jaká je historie modelu Aero L-159 ALCA
Po zkušenostech s cvičnými proudovými typy L-39 Albatros a L-59 začala česká společnost Aero Vodochody vyvíjet na základě již časem dobře prověřené konstrukce těchto modelů další verzi. Kompletní vývoj zcela nového moderního bojového letounu by totiž byl časově i finančně nad možnosti tuzemského leteckého průmyslu. Za klíčové rozdíly oproti variantě L-39 Albatros můžeme považovat především osazení značně výkonnějšího motoru, instalaci moderního zbraňového a navigačního počítače a avioniky, zvýšení počtu závěsných bodů pro výstroj a výzbroj a některá další zlepšení, která zvyšují operační schopnosti letounu. První prototyp Aero L-159 ALCA se vznesl do vzduchu v roce 1997. V jednomístné verzi poprvé vzlétl 18. srpna 1998. Dnes lze říci, že tento letoun prakticky převedl vzdušné síly od sovětské letecké techniky k západní a nesmazatelně se tak zapsal do historie českého letectví.
Další použité zdroje: vut.cz
Chcete se skutečnou stíhačkou proletět? Můžete s L-39 v Brně!

Zážitkový let ve stíhačce L-39 probíhá v Brně a jde o zážitek, který potěší každého leteckého nadšence. Zažijete rychlost 750 km/h a přetížení 5G! Tento neuvěřitelný zážitek vám poskytne cvičná stíhačka L-39 Albatros, vyráběná v Československu. Od roku 2019 je v péči rodinné společnosti, která ji s láskou udržuje v perfektním stavu. Let probíhá se zkušeným pilotem stíhaček a stíhacích bombardérů, který má bohaté zkušenosti s létáním i výukou. Půjdete do toho?