Let L-410 Turbolet: okřídlený jeep z Československa

Let L-410 Turbolet je dopravní a transportní letoun tuzemské produkce. V čem vyniká a jaké nejdůležitější parametry ho charakterizují?


Začátky výroby Let L-410 Turbolet

Plný název tohoto letounu zní Let L-410 Turbolet, uváděn bývá ale i pouze jako L-410. Určen je k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti. V rámci regionální přepravy je schopen pojmout až 19 pasažérů nebo 1,7 tuny nákladu. Jedná se o dvoumotorový turbovrtulový letoun v hornokřídlové konfiguraci, s poloskořepinovou konstrukcí, se zataženým podvozkem za letu. Vyznačuje se značnou robustností a odolností a také bezpečností.

Let L-410 Turbolet

V leteckém světě si ostatně vysloužil přiléhavou přezdívku „létající jeep“. Jeho předností je zejména to, že může operovat i z neupravené přistávací dráhy. Na překážku mu není poušť, štěrk nebo sníh. Schopnost přistání či vzletu má i na krátkou vzdálenost. Je rovněž přizpůsoben provozu v extrémních podmínkách od +50 °C do −50 °C. Díky přesným palubním přístrojům je také schopen letu za zhoršené viditelnosti.

K dalším výhodám patří univerzálnost, provozní charakteristiky a odolnost. Tyto vlastnosti učinily z tohoto modelu za více než půlstoletí jeho existence bezmála legendu letectví. Jde o stroj české, respektive toho času ještě československé produkce. Jeho vývoj započal v polovině 60. let pod označením L-400, přepracovaná verze byla představena jako L-410. Čtveřice prototypů byla označena jako XL-410, přičemž první z nich se vznesl v roce 1969. První prototypy a ještě i první sériový model byly vybaveny motorem firmy United Aircraft of Canada Ltd. typu PT6A-27 o výkonu 526 kW. Už u druhého sériového modelu, označeného jako L-410M, na scénu přišly nové československé turbovrtulové motory M-601. Vylepšená varianta M601 B, primárně určená pro letouny L-410 verze UVP, pak byla úspěšně certifikována v roce 1977.


Postupná cesta k nové generaci

V 70. letech doznal typ některých úprav a dostal označení L-410 A. Přistávací zařízení verze A tvořil tříbodový zatažitelný podvozek příďového typu s hydraulickým ovládáním, hydropneumatickými tlumiči a nízkotlakými bezdušovými elektricky vodivými pneumatikami. Interiér letadla byl proveden jako standardní, tedy se 17 sedadly pro cestující. V zadní části trupu se nacházel zavazadlový prostor a za ním toaleta. Od roku 2010 se vyrábí modernizovaná generace označovaná jako Let L-410 NG (Nová Generace či New Generation). Ve srovnání s předchozími verzemi se vyznačuje prodlouženou přední částí pro dvakrát více úložného prostoru, novými výkonnějšími a tiššími motory GE H85 s vrtulemi Avia-725, odlišnou konstrukcí křídla (integrální palivové nádrže) a modernějším kokpitem z dílny Garmin. Má dvojnásobný dolet a vytrvalost oproti původním typům a pojme o 500 kg více nákladu. Technická specifikace tak v tomto případě vypadá následovně:

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Kapacita: 19 cestujících / 2 300 kg nákladu
  • Délka: 15,074 m
  • Rozpětí: 19,478 m
  • Výška: 5,969 m
  • Nosná plocha: 34,86 m²
  • Maximální vzletová hmotnost: 7 000 kg
  • Maximální hmotnost pro přistání: 6 800 kg
  • Maximální hmotnost paliva: 2 254 kg
  • Pohonná jednotka: 2× turbovrtulový motor GE H85-200-BC04, s vrtulemi Avia AV-725-1-E-C-F-R(W)/CFR230-433.

Výkony

  • Maximální rychlost VMO: 210 KIAS (389 km/h)
  • Maximální dolet (FL140, + rezerva 45 min.): 2 570 km
  • Maximální provozní výška (cargo a speciální lety): 6 100 m (FL200)
  • Maximální provozní výška (s cestujícími): 4 250m (FL140)
  • Praktický dostup – oba motory v chodu: 8 230 m
  • Praktický dostup s jedním nepracujícím motorem: 3 900 m (ISA, 95 % MTOW, stoupací rychlost 50 fpm)
  • Stoupavost: 8,5 m/s 1 673 fpm (s oběma motory), 1,7 m/s 335 fpm (s jedním motorem)
  • Maximální výdrž: 10,5 hodin

Zdroj: muzeum-kunovice.cz a acr.mo.gov.cz


Chcete se s nějakým letounem proletět? Můžete ve VR!

Letecký simulátor s VR Brno

Zažijte autentické pilotování různých letounů na leteckém simulátoru v Brně, kde vás čeká zážitek plný adrenalinu a realismu. Simulátor letadel je vybaven unikátní pohyblivou plošinou, která umožňuje náklony až 30°, čímž zajišťuje věrohodné pocity z letu. Díky VR headsetu se naplno vžijete do role pilota, ať už si vyberete klasickou Cessnu či jiný vojenský nebo civilní letoun.