Vánoce 2025: Univerzální poukaz od Adropu s prodlouženou platností 14 měsíců! Zjistit více

Aero L-39 Skyfox: Z českého Aera vylétla „Nebeská liška“

Aero L-39 Skyfox je nejmodernějším cvičným letounem, který vyrábí největší tuzemský výrobce letadel. Tento stroj, přezdívaný „Nebeská liška“ je navržen pro efektivní výcvik pilotů a nabízí pokročilé manévrovací schopnosti i moderní technologické vybavení. Co všechno „Nebeská liška“ dokáže?


Jaké základní parametry nabízí letoun Aero L-39 Skyfox

Společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. je největším tuzemským výrobcem letadel. S letounem Aero L-39 Skyfox pokračuje v úspěšné tradici modelů, jako je L-29 Delfín a L-39 Albatros. Od L-39 konkrétně převzala varianta Aero L-39 Skyfox úspěšný aerodynamický koncept. Podařilo se tak vyprodukovat vůbec nejmodernější cvičný letoun. První let tohoto modelu se uskutečnil v září 2015. Ještě pod původním označením L-39NG byl poprvé představen 12. října 2018, a to právě v továrně domovské společnosti Aero. Do sériové výroby se dostal v roce 2023.

Koncipován je coby podzvukový proudový cvičný letoun, zároveň ale může plnit roli lehkého bitevníku. Samotná společnost AERO Vodochody především upozorňuje na to, že se jedná o nejefektivnější stroj své kategorie. Vyvinut je v západní i východní konfiguraci. Využívá tak jednak moderní materiály a technologie, ale současně úspěšně navazuje na svého předchůdce L-39 Albatros, který má v letecké historii naší republiky dnes již bezmála status legendy a je nejvíce vyráběným proudovým cvičným letadlem na světě. Určena je novinka pro letecký a taktický výcvik, má též schopnost lehkého útoku a vzdušného hlídkování a průzkumu. Nejdůležitější technické parametry lze shrnout takto:

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Rozpětí: 9,38 m
  • Délka: 11,83 m
  • Výška: 4,87 m
  • Nosná plocha: 19,20 m²
  • Prázdná hmotnost: 3 280 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 5 600 kg
  • Výzbroj: 5 závěsných bodů (4 pod křídly, 1 pod trupem) pro kanónové či průzkumné podvěsy, bomby a neřízené rakety nebo přídavné palivové nádrže na 2 „mokrých“ závěsech – celková maximální hmotnost podvěsů: 1 640 kg

Výkony

  • Pohonná jednotka: 1× dvouproudový motor Williams International FJ44-4M
  • Tah pohonné jednotky: 16,86 kN
  • Maximální rychlost: 907 km/h nebo 0,8 Mach[33]
  • Dostup: 10 670 m
  • Stoupavost: 23 m/s
  • Dolet bez přídavných palivových nádrží: 1 900 km
  • Dolet s přídavnými palivovými nádržemi: 2 500 km
  • Maximální strukturální limit: +8/-4 G

Zdroj: aero.cz


Proč vzniklo Aero L-39 NG

Aero L-39 NG (Next Generation) vzniklo jako reakce na nutnost modernizace a přizpůsobení se novým požadavkům trhu. Původní motory AI-25V a AI-25TL, na kterých byly postaveny starší verze L-39, byly závislé na ruských dílech, což s sebou přinášelo strategická i provozní omezení. Nový model dostal moderní motor Williams FJ44-4M, který je osvědčený v business jetech a dalších letounech jako jsou například Cessna CJ4 či Pilatus PC-24. Dalším impulzem bylo, že Aero L-159, nenaplnilo očekávání na světovém trhu a výroba původních L-39 byla ukončena. Aero se proto rozhodlo vyvinout nový jednoduchý a relativně cenově dostupný letoun, který by navázal na úspěch svého předchůdce. Tento přístup se ukázal jako efektivnější a ekonomičtější než nákladná modernizace L-159.


Jak se L-39 NG liší od svého předchůdce

Kromě nového pohonu přineslo Aero u letounu L-39 Skyfox (dříve označované také NG) nové zásadní technické inovace. V kokpitu zmizely mechanické ovladače, které nahradily počítače a digitální sběrnice, což umožňuje snadnou přizpůsobitelnost letounu podle potřeb zákazníků. Aerodynamické úpravy přinesly kratší špičku letounu, o přibližně 33 cm a odstranění koncových nádrží. Tyto změny eliminovaly tzv. „kajakování“, tedy plavání letounu v ose a přispěly tak ke stabilnějšímu letu. Konstrukce letounu je odolnější a byla testována na životnost až 15 000 letových hodin, oproti původním 5 000 u L-39. V praxi se však počítá s kratším provozem (též 5 000 letových hodin), protože se s ním může létat mnohem agresivněji. Uvedl šéfkonstruktér L-39 SKYFOX, Jaromír Lang v podcastu 10:35.


Aero L-39 Skyfox posouvá český letecký průmysl na úroveň globální konkurence

Díky těmto parametrům vyniká Aero L-39 Skyfox účinností, špičkovou víceúčelovostí a schopností přizpůsobit se rozličným letovým podmínkám. K tomu lze z pohledu pilotů rovněž připočítat vynikající letové vlastnosti, intuitivní ovládání, výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany. Nelze se tak asi ani příliš podivovat symbolice názvu. Přídomek „Skyfox“ neboli „Nebeská liška“ dostal letoun po zvířeti, které je proslulé svou mimořádnou chytrostí, obratností, ale také schopností uniknout nebezpečí. A stal se proto klíčovým nástrojem pro přípravu vojenských pilotů. Letoun jednak nahrazuje dosluhující Albatrosy a výrazně posílí výcvik v rámci příprav na éru páté generace stíhacích letounů, včetně nových F-35, které česká armáda plánuje zavést do výzbroje. Sloužit má pro výcvik základní i pokročilý.

Česká armáda by měla získat čtyři stroje, další má objednané Maďarsko a Vietnam. Právě Vietnam se stal prvním zákazníkem v pořadí. Kontrakt na nákup celkem 12 strojů uzavřela skupina Omnipol, jež spoluvlastní společnost Aero, v roce 2021. Už v roce 2022 bylo také rozhodnuto, že maďarská strana pořídí celkem 12 letadel. A to pro výcvik pilotů v počtu 8 kusů letounu L-39 Skyfox z Aero Vodochody a další 4 zakoupené stroje tohoto typu pro průzkumné účely. Projekt L-39 Skyfox má významný dopad nejen na společnost Aero, ale i na celý český letecký průmysl. Úzká spolupráce s českými subdodavateli posiluje pozici České republiky na globálním trhu a podporuje rozvoj místní ekonomiky. Český průmysl tak dokáže podle zástupců společnosti Aero úspěšně konkurovat i na mezinárodní úrovni.


Výroba L-39 Skyfox

Výroba moderního cvičného letounu L-39 Skyfox v závodu Aero Vodochody je složitý proces, do kterého se zapojuje kolem 220 odborníků. Každý letoun vzniká zhruba z 15 000 dílů, přičemž dvě třetiny z nich vyrábí Aero přímo ve svých halách. Výroba začíná v hale prvovýroby, kde vznikají základní části trupu a přetlaková kabina pro pilota a instruktora. Následuje výroba křídel s integrovanými palivovými nádržemi a montáž klíčových systémů – od hydrauliky přes elektroniku až po avioniku. Poté dochází ke spojení trupu a křídel v tzv. „svatbě“, po níž následuje lakovna, testování a finální zalétání letounu na vlastním letišti. Firma momentálně v roce 2025 vyrábí jeden letoun měsíčně, do roku 2027 chce zvýšit kapacitu na 18 strojů ročně. Investice do modernizace výroby dosáhly za poslední dva roky 110 milionů korun. Aero však zároveň čelí nedostatku kvalifikovaných pracovníků, zejména nýtařů a mechaniků.

Zdroj: novinky.cz

Další použité zdroje: czdefence.cz


Chcete se skutečnou L-39 proletět?

Kokpit stíhačky L-39 Albatros

Let ve stíhačce L-39 probíhá v Brně a jde o zážitek, který potěší každého leteckého nadšence. Zažijete rychlost 750 km/h a přetížení 5G! Tento neuvěřitelný zážitek vám poskytne cvičná stíhačka L-39 Albatros, vyráběná v Československu. Od roku 2019 je v péči rodinné společnosti, která ji s láskou udržuje v perfektním stavu. Let probíhá se zkušeným pilotem stíhaček a stíhacích bombardérů, který má bohaté zkušenosti s létáním i výukou.