L-39: Perla československého leteckého průmyslu

L-39 Albatros, oficiálně Aero L-39 Albatros, je proudový podzvukový cvičný letoun původem z Československa. Jaké byly ty nejdůležitější mezníky, které vedly k jeho vývoji?


L-39 Albatros jako nástupce úspěšného „delfína“

Tento letoun se začal realizovat jakožto další projekt v československém závodě Aero Vodochody. Jeho hlavním konstruktérem se stal Ing. Jan Vlček, muž, který se zasadil o řadu inovativních postupů při konstrukci proudových letadel. Ostatně právě tento muž zde rovněž pracoval na přípravě licenční sériové výroby proudových stíhaček MiG-15bis a od roku 1960 nahradil svého kolegu Ing. Tomáše při práci na projektu, z něhož se měl později zrodit slavný L-29 Delfín.

A právě nástupcem prvního československého proudového letounu L-29 Delfín se v 60. letech 20. století stal L-39 Albatros, považovaný za jeden z nejslavnějších mezníků vývoje československého letectví. Jeho vývoj započal pouhé tři roky po zahájení sériové výroby L29. Na výrobě tohoto letounu se však kromě Aero Vodochody podílela většina podniků tehdejšího leteckého průmyslu. Výsledkem spolupráce se stal dvoumístný dolnoplošník s tandemovým uspořádáním posádky klasické celokovové konstrukce. Ještě nějakou dobu ale trvalo, než se první stroje skutečně také vznesly na oblohu. Vůbec poprvé se tak stalo v tomto konkrétním případě v listopadu 1968. Letový prototyp byl označen X02 a do jeho kokpitu usedl pilot Rudolf Duchoň. L-39 Albatros můžeme považovat za vůbec první typ cvičného proudového letadla druhé generace a jeden z prvních typů s dvouproudovým motorem. Disponuje taktéž tříbodým zatahovacím podvozkem.


L-39 Albatros a česká stopa v hollywoodském trháku

Lehký bitevník se stal oblíbeným pro svou mimořádnou spolehlivost a všestrannost. K univerzálnímu nasazení ho předurčila i nenáročná údržba a nízké provozní náklady. Letoun je vhodný pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik. Díky těmto unikátním vlastnostem se jedná dokonce o vůbec nejrozšířenější cvičný proudový letoun na světě. Výcvikem na něm prošly k dnešnímu dni tisíce vojenských pilotů nejen v domovské zemi, ale po celém světě. Vybojoval si tak po zásluze pevné místo i v historii světového letectví. Ostatně vyrobilo se téměř 3 000 strojů. Sériová výroba typu L-39 však odstartovala až v roce 1971 a pokračovala následně až do roku 1997.

Mnohé z již vyrobených modelů jsou stále v provozu, tuzemské Aero tak ještě v současnost zajišťuje údržbu a modernizaci, a to například pro angolské a bulharské vzdušné síly. V boji použila české bitevníky L-39 Albatros i syrská armáda. Svou stopu tento letoun zanechal dokonce i na stříbrném plátně. Právě české proudové cvičné letouny se totiž podílely natáčení i výcviku herců pokračování kultovního snímku Top Gun. Letové záběry, které měli možnost diváci spatřit, z velké části vznikly ve speciálně upraveném letounu L-39 pod značkou Cinejet.


Technické údaje

  • Délka: 12,13 m
  • Rozpětí: 9,46 m
  • Výška: 4,77 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 540 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 4 700 kg
  • Motor: Progress/Ivčenko AI-25 TL (dvouproudový)

Výkony

  • Maximální tah motoru: 16,87 kN
  • Max. rychlost: 750 km/h
  • Dolet: 1 000 km
  • Dolet s externí nádrží: 1 650 km
  • Maximální dostup: 11 500 m
  • Rychlost stoupání: 22 m/s

Zdroj: lznamest.army.cz, uvedené parametry se mohou mírně lišit.


Chcete se stíhačkou L-39 Albatros proletět?

Kokpit stíhačky L-39 Albatros

Zážitkový let ve stíhačce L-39 probíhá v Brně a jde o zážitek, který potěší každého leteckého nadšence. Zažijete rychlost 750 km/h a přetížení 5G! Tento neuvěřitelný zážitek vám poskytne cvičná stíhačka L-39 Albatros, vyráběná v Československu. Od roku 2019 je v péči rodinné společnosti, která ji s láskou udržuje v perfektním stavu. Let probíhá se zkušeným pilotem stíhaček a stíhacích bombardérů, který má bohaté zkušenosti s létáním i výukou. Půjdete do toho?