Typ L-29 Delfín, celým názvem Aero L-29 Delfín, byl vojenský proudový cvičný letoun. Jaká byla jeho zajímavá historie a co všechno byste o něm měli vědět?
Československá legenda nebes z Aero Vodochody
S tímto letounem se pojí jedno důležité prvenství: Jednalo se o vůbec první proudový letoun navržený a vyráběný v tehdejším Československu. Stíhačce ze srdce Evropy se podařilo stát se bezmála legendou. Vyrobilo se totiž více než 3 600 kusů, letoun sloužil ve dvou desítkách letectev, za sebou má tisíce vyškolených pilotů, účastnil se i několika ozbrojených konfliktů. Mimo to je dosud vlastněn řadou soukromých majitelů. Zajímavou nadstavbou se stal i zdařilý design.
Vývoj tohoto modelu započal v roce 1955 a za návrhem stál konstruktér Ing. Jan Vlček. Původně se ale tyto stroje označovaly jako C-29. Písmeno C označovalo cvičný letoun. V tehdejším leteckém průmyslu vyvstala totiž potřeba navrhnout tryskový cvičný letoun, který by mohl nahradit starší stroj ještě vybavený pístovým motorem. A také Československo do tohoto pomyslného závodu vkročilo. A vyšlo z něj velmi úspěšně, dodnes se typ L-29 Delfín hodnotí jako jeden z vynikajících počinů tuzemského letectví. Jeho historie se začala psát v závodě Aero Vodochody a právě on navíc započal slavnou sérii cvičných letounů, na který později navázal i s verzí L-39 Albatros.



Svým konstrukčním řešením musel odpovídat poměrně náročným požadavkům. Armáda si vymínila snadno ovladatelný a odolný stroj, který nebude náchylný na chyby pilotů ve výcviku. Ovšem na druhou stranu konstrukce neměla umožnit vytvoření nevhodných návyků. Problémy v tehdejší době navíc měli piloti i s přechodem na proudové stíhačky. Ty se mimo jiné vyznačují mnohem vyšší pádovou, tedy i přistávací rychlostí a pro tuzemské letce tak nebylo úplně snadné si na ně navyknout.
Nový letoun pro státy Varšavské smlouvy
Výsledkem požadavků Československé lidové armády, ale také instrukcí z Moskvy se stal dvoumístný jednomotorový proudový středoplošník celokovové konstrukce s přímým křídlem. Výzbroj je tvořena zaměřovačem s fotokulometem. Jeho prototyp byl dokončen v roce 1958. Oficiálně první vzlet tohoto letounu se následně uskutečnil v dubnu 1959 s druhou verzí. Tehdy však byl ještě vybavený britským motorem Bristol Siddelley Viper. Teprve o rok později došlo k osazení českého proudového motoru Motorlet M-701, který byl nově vyvinut.
Soutěž na standardní cvičný proudový letoun pro státy Varšavské smlouvy z roku 1961 znamenala důležitý přelom. Poptávka po cvičných proudových letadlech se přitom objevila vlastně ještě před vznikem samotné aliance. Pokročilejší proudové bojové letouny se totiž ve výzbroji začaly objevovat se vzrůstající četností. Sériově se nakonec „delfín“ vyráběl až do roku 1974. Během let se představilo několik verzí včetně akrobatické. Společnou měly i mimořádnou spolehlivost. A přestože se jednalo letoun cvičný, několikrát byl i bojově nasazen, a to v Čečensku, v Jomkipurské válce nebo v občanské válce v Nigérii.
NATO pojmenovalo Aero L-29 jako „Maya“. Toto označení bylo součástí systému kódových jmen používaného NATO k identifikaci a kategorizaci sovětských, resp. východních stíhacích letounů podle počátečního písmena – F=Fighter (stíhačka), B=Bomber (bombardér), C=Cargo (dopravní letoun), M=Miscellaneous (různé účely – cvičné letouny, tankery apod.) H=Helicopter (vrtulníky).
Technické údaje
- Délka: 10,81 m
- Rozpětí: 10,29 m
- Výška: 3,13 m
- Hmotnost prázdného letounu: 2 280 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 3 540 kg
- Motor: Motorlet M-701 (jednoproudový)
Výkony
- Maximální tah motoru: 8,7 kN
- Max. rychlost: 655 km/h
- Dolet: 920 km
- Maximální dostup: 12 100 m
- Rychlost stoupání: 14 m/s
- Vzletová dráha na trávě: 615 m
- Přistávací dráha: 645 m
Zdroj: lznamest.army.cz, uvedené parametry se mohou mírně lišit.
Chcete se stíhačkou L-29 proletět?

Zážitkový let stíhačkou L-29 Delfín probíhá na letišti v Brně a je snem každého, kdo miluje adrenalinová dobrodružství. Během letu zažijete přetížení až 5G a dosáhnete neskutečné rychlosti až 680 km/h ve vodorovném letu. Tento cvičný proudový letoun má za sebou bohatou historii, ale díky péči svých majitelů je stále v perfektní kondici. Půjdete do toho?