Messerschmitt je německá firma vyrábějící letadla. Jaká je její historie, kterými modely se proslavila a jak se zapsala do historie?
Jak si německý Messerschmitt podmanil nebesa
Značka Messerschmitt je neodmyslitelně spjata především s vývojem a výrobou letecké techniky. Jejím zakladatelem se stal německý letecký konstruktér a průmyslník Wilhelm Emil Messerschmitt. Ten bývá považován za jednu z geniálních postav vojenského a dopravního letectví 20. století. Budoucí slávě ale nic zpočátku nenasvědčovalo, jelikož jeho podnikání se příliš nevedlo. Nejprve si založil vlastní leteckou továrnu v Augsburgu. Ta byla ale krátce na to sloučena se společností Bayerische Flugzueugwerke. Společnost Messerschmitt AG oficiálně vznikla až v roce 1938. Koncem 30. let zapůsobil nováček tehdejšího leteckého průmyslu doslova jako zjevení. K nejznámějším strojům z dílny tohoto výrobce patří především stíhačky Messerschmitt Bf 109 a Messerschmitt Me 262. Ty neblaze prosluly během druhé světové války, kde, jak dodnes emotivně popisují dostupné zdroje, doslova rozsévaly smrt a zmar.
V čem vynikal Messerschmitt Bf 109
První prototyp letounu Messerschmitt Bf 109 vznikl v září 1935. O několik měsíců se mu tak podařilo předstihnout model Supermarine Spitfire, který se stal v následujících letech jeho uhlavním nepřítelem. Následně novinka z dílny Messerschmittu uspěla v soutěži o nový standardní stíhací letoun Luftwaffe. Dostupné zdroje též uvádějí, že Messerschmitt Bf 109 byl stíhačem s nejvyšším počtem vyrobených kusů, kterých se vyprodukovalo kolem 35 000. Klíčovým aspektem popularity „stodevítky“ bylo primárně spojení osvědčeného draku s vynikajícím motorem Daimler-Benz DB. Navíc se vyrobilo hned několik vylepšených variant. Postupně rostl výkon, bojová hodnota, ale i hmotnost. V době svého vzniku se řadil mezi nejpokrokovější stíhačky a i dnes je ceněn coby nadčasový stroj.
Co bylo tajemstvím Messerschmitt Me 262
Messerschmitt Me 262 se stal prvním operačně nasazeným proudovým stíhacím letounem. Označován doslova bývá za letecký zázrak a za nejlepší proudový stíhač vůbec. První let se uskutečnil v roce 1941. Podařilo se mu tak vystihnout jedinečnou etapu, jelikož 30. a 40. léta se stala érou významného technologického pokroku. Letoun vynikal výzbrojí i rychlostí a předznamenal následný vývoj nejen vojenského letectví.
Hlavní výzbrojí byly obvykle 4 kulomety ráže 7,92 mm, existovaly také verze s 5 kulometem v ose vrtule, později se objevily kulomety ráže 13 mm a kanóny ráže 20 mm. Kulomety byly umístěny v křídlech i na trupu.
Do služby vstoupily stíhačky oficiálně v dubnu roku 1944. Značné úspěchy slavily letouny Me 262 především v nasazení vůči nepřátelským bombardérům. Staly se obávanou zbraní, kterou bylo velmi obtížné sestřelit. Oproti svému předchůdci Bf 109 se vyznačovaly mnohem výraznější obratností. Za oběť mohly padnout pouze dobře mířené protiletadlové palbě nebo vzletům a přistáním. Navzdory jasné technologické převaze však na válku tyto letouny měly jen omezený vliv. Dnes můžeme jen spekulovat nad tím, jakým způsobem se mohl tento konflikt dále odvíjet, pokud by došlo k nasazení dřívějšímu a ve větším měřítku.
Technické údaje
- Délka: 9,02 m
- Rozpětí: 9,92 m
- Výška: 2,6 m
- Hmotnost prázdného letounu: 2 247 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 3 148 kg
- Motor: Daimler-Benz DB
Výkony
- Max. rychlost: 640 km/h
- Dolet: 650 km
- Maximální dostup: 11 200 m
- Rychlost stoupání: 17-22 m/s
Zdroj: stoplusjednicka.cz, uvedené parametry se mohou mírně lišit.
Chcete se s Messerschmittem proletět?

Tento simulátor stíhačky Messerschmitt je precizně vytvořen s cílem co nejvěrněji přenést do virtuálního světa vzrušení z létání historické stíhačky. Díky špičkovým technologiím a detailním modelům mají uživatelé možnost prožít vzdušné akrobacie, přistání a starty, ba dokonce i vzrušující vzdušné souboje, vše v rámci virtuálního prostředí.