Mil Mi-8: Létající pevnost

Pod označením Mil Mi-8 je znám víceúčelový dvoumotorový vrtulník. Jaká je historie jeho výroby a praktického využití? Jaké zajímavosti se s ním pojí?


Jak vznikl vrtulník Mil Mi-8 a kde se používá

Vrtulník Mil Mi-8 byl vyvinut v SSSR. Země už za sebou tehdy měla dostatek zkušeností, vrtulníky se zde vyráběly už od 50. let. Nový model vznikl na základě požadavku Aeroflotu vývojem typu Mi-4, od něhož převzal zadní část trupu. Výrobu měl na starosti Moskevský vrtulníkový závod M. L. Mila, což byla konstrukční kancelář založená v roce 1947 Michailem Leonťjevičem Milem. Tento podnik se v roce 2006 stal součástí koncernu Vertolety Rossii (česky Ruské vrtulníky).

Vrtulník Mil Mi-8 simulátor vrtulníku Mi-8 Brno

Úplně první let absolvoval Mil Mi-8 dne 9. června 1961. Tehdy vlastně šlo o provedení, které předcházelo i prototypu. Šlo o ještě jednomotorovou verzi budoucího dvoumotorového stroje. Vyznačovala se čtyřlistým rotorem a jedním turbohřídelovým motorem Solovjev AI-24V o tahu 1395 kW.  Sériově se pak tento letoun vyrábí od roku 1965. V současné době je dokonce jedním z nejrozšířenějších vrtulníků na celém světě a společně s typem Mi-17 je dodnes aktivně používán ve 49 zemích pro vojenské i civilní účely. Považuje se právem za jednu z legend světového letectví. Podle dostupných informací se dodnes vyrobilo kolem 17 000 kopií. Používá se také v tuzemské armádě a bezpečnostním letectvu, a to nepřetržitě od roku 1967 až dosud.

Tuzemské vzdušné síly jej využívaly napříč historií v hojném počtu v hned několika různých verzích. Společně s bitevními vrtulníky Mi-24 a transportní vrtulníky Mi-17 se mimořádně osvědčil. A to dokonce natolik, že když po změně politických poměrů v roce 1989 došlo na vypořádání dávných sovětských dluhů, upřednostněny byly tehdejším Československem dodávky právě těchto vrtulníků. 


Jaké parametry nabízí letoun Mil Mi-8

Jedná se o stroj klasického uspořádání s celokovovou poloskořepinovou konstrukcí, pevným podvozkem a pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem. Jeho základní verze je navržena k přepravě osob. Ta se označuje jako Mi-8 P. Druhou variantu představuje transportní Mi-8 T. Speciální úpravou dopravní verze následně vznikla i salonní modifikace, označovaná výrobcem jako Mi-8 PS-11. Tento letoun od prvopočátků nesl neměnný design. Celková délka s ocasními plochami činila v tomto případě 25,31 metru, výška stroje 5,54 metru a hmotnost v prázdném stavu 7 000 kilogramů. Maximální vzletová hmotnost byla zpočátku 12 tun. Trup byl z duralu, posílený ocelí. Nosnost stačila na 24 cestujících, 12 lůžek u sanitní verze nebo 3 tuny nákladu.

V současné době se drak vrtulníku dočkal klasické konstrukce vyrobené ze slitin lehkých kovů. Opatřen je dvěma výkonnými motory TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu. Podle oficiálních webových stránek české armády pak základní takticko-technická data k tomuto stroji jsou následující:

Technické údaje

  • Únosnost: 800 kg
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 2380 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 12 000kg
  • Délka s otáčejícími se rotory: 17,4 m
  • Délka trupu: 25,2 m
  • Výška: 5,6 m
  • Průměr nosného rotoru: 21,3 m
  • Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,9 m

Výkony

  • Maximální rychlost: 230 km/h
  • Cestovní rychlost: 200 km/h
  • Dolet: 560 km
  • Praktický dostup: 4500m
  • Stoupavost u země: 4,9 m/s

Zdroj: acr.army.cz

Poměrně právem se vrtulníku Mil Mi-8 pro jeho monumentální rozměry přezdívá „Létající pevnost“. Jeho trup je schopen pojmout dokonce i osobní automobil. Značnou výhodou tohoto stroje je především schopnost fungovat operativně v husté zástavbě při pracích nad městem. V roce 2013 byla dokončena generální oprava vrtulníku z roku 1888 s trupovým číslem 0834 pro potřeby tehdejšího prezidenta Miloše Zemana. Oprava a modernizace trvala kolem devíti měsíců. Dnes už však byl tento konkrétní kus ze služeb armády vyřazen a oficiálně předán do sbírek Vojenského historického ústavu Praha.


Chcete se s vrtulníkem Mi-8 ve VR proletět?

Vrtulník Mil Mi-8 simulátor Mi-8 v Brně

Zažijte autentické pilotování vrtulníku Mi-8 na leteckém simulátoru v Brně a připravte se na zážitek plný adrenalinu. Tento špičkový simulátor je vybaven unikátní pohyblivou plošinou, která umožňuje náklony až 30°, což zajišťuje velmi věrohodné pocity z letu. Díky pokročilé VR technologii se naplno vžijete do role pilota, ať už si vyberete vrtulník Mil Mi-8, nebo jiný vojenský či civilní letoun. Půjdete do toho?