Letoun North American P-51 Mustang platí za jednu z legend letectví. Jaká je jeho historie a co všechno jste o něm možná netušili?
Stíhací letoun American P-51 Mustang
North American P-51 Mustang je jednomístný stíhací letoun dlouhého doletu. V průběhu druhé světové války jej využívala spojenecká vojska. Považuje se za jeden z nejlepších stíhacích letounů druhé světové války, který tehdy nebe nad Evropou v té době doslova ovládl. Stejně tak se používal v pozdějších fázích války proti Japonsku. Prakticky lze říci, že to, co pro Brity znamená stíhačka Spitifire, to je pro Američany letoun Mustang. Dáno je to jeho vynikajícími vlastnostmi, jako je vysoká rychlost se schopností rychle akcelerovat při zrychlení. Mimo to se může pyšnit dobrou stoupavostí, ale i silnou výzbrojí a obrovským doletem. Vyniká také značnou všestranností a spolehlivostí.
Kulometná výzbroj tohoto modelu je mimořádně efektivní v boji zblízka. Velmi efektivní je North American P-51 Mustang ve stíhání letadel ve velké výšce. Na svou dobu se jednalo o moderní letoun, který proto v provozu vydržel poměrně dlouho a a dodnes je několik kusů ještě provozuschopných. Výhodou byl i ekonomický provoz, jelikož se snadno a rychle vyráběl. Co se týče technických parametrů, vypadají následovně:
Technické údaje
- Osádka: 1 pilot
- Rozpětí: 11,28 m
- Délka: 9,83 m
- Výška: 4,13 m
- Nosná plocha: 21,67 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 3 232 kg
- Vzletová hmotnost: 4 587 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 5 488 kg
- Pohonná jednotka: 1 × kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec Packard V-1650-7 (licence britského motoru Rolls-Royce Merlin) o maximálním bojovém výkonu 1 720 hp (1 265,06 kW)
- Geometrická štíhlost křídla: 5,88
- Profil křídla: NAA/NACA 45 – 100 laminární
Výkony
- Maximální rychlost: 703 km/h ve výšce 7 620 m
- Cestovní rychlost: 580 km/h
- Pádová rychlost: 160 km/h
- Dostup: 12 770 m
- Počáteční stoupavost: 17,7 m/s
- Doporučený limit Mach: 0,8
- Dolet:
- 1 530 km, nebo
- 3 700 km s přídavnými palivovými nádržemi
Zdroj: classictrainers.cz
Jaká je historie North American P-51 Mustang
Kořeny vzniku tohoto letounu sahají do roku 1938. Letadlo vzniklo na základě zadání Velké Británie, která usilovala o získání licenční smlouvy na výrobu stíhaček Curtiss P-40 Tomahawk. Potřebu nového letounu vybudil především fakt, že dosud užívané stíhačky Republic P-47 Thunderbolt USAAF a Spitfire RAF nedostačovaly svým doletem. Model Curtiss P-40 Tomahawk byl tak jediným, který mohl aktuálním požadavkům dostát. Společnost North American místo toho nabídla vylepšený letoun vybavený totožným motorem. Což byl krok poněkud troufalý. Coby producent cvičných letounů se tato firma osvědčila, zkušenosti se stíhačkami ovšem měla minimální. Do té doby vyrobila pouze jediný stíhací typ NA-50.

Nicméně v září 1940 stál na dvoře splněný slib – první stíhačka North American P-51 Mustang, zkonstruována během původního limitu pouhých 120 dní. První prototyp nesl označení NA-73X a byl vybavený motorem Allison V-1710-37 o maximálním výkonu 1500 koní. V říjnu roku 1940 absolvoval pilot Vance Bresse s prototypem NX19998 i první zkušební let. První verze se ale neosvědčily, nevyhovoval zejména onen motor Allison. Pohonná jednotka opatřená jednostupňovým kompresorem ztrácela ve výšce nad 4 600 metrů rychle výkon. Následně se letoun dostal k Americkému armádnímu letectvu, které ho ale nezavedlo do výzbroje. Většina z těchto raných verzí se dostala do služeb letectva britského.
Že letoun North American P-51 Mustang bude potřeba brát vážně, se ukázalo v okamžiku, kdy jej Britové vybavili motorem Rolls – Royce Merlin, což podstatně zvýšilo jeho výkon. Prospěly mu i další úpravy, Američané výzbroj zredukoval na čtyři kulomety ráže 12,7 mm a roku 1942 zařadili 310 takto upravených strojů s motorem Allison V – 1710 – 81 o výkonu 895 kW (1 200 koní) do výzbroje pod označením P-51A. Mustangy P-51A ale ještě prakticky nezasáhly do žádných bojů. V dalších verzích se pak promítly i jiné změny, k nimž patři třeba snížený hřbet a kapkovitý kryt kabiny. Objevila se též přestavba na průzkumnou verzi F-6D a vzniklo i několik dvoumístných TP-51D s dvojím řízením. Další vývoj přinesl i experimentální odlehčené stroje XP-51F, G a J. A právě ty nakonec otevřely cestu ke vzniku legendy.
V Mustangu létal i Antonín Fajkus, hrdina 2. světové války
Antonín Fajkus byl český válečný letec 40. stíhací perutě amerického letectva a veterán 2. světové války. Narodil se 4. prosince 1923 v obci Lipov na Hodonínsku. Většinu života však moravský rodák prožil v USA. Žil na předměstí Chicaga. Tam se jeho rodina přestěhovala kvůli hospodářské krizi. Zároveň zde v této době již fungovala početná česká komunita. Po útoku na Pearl Harbor se přihlásil do americké armády, absolvoval výcvik a poté se stal pilotem stíhačky. Konkrétně v průběhu druhé světová války sloužil v legendární 40. stíhací peruti „Rudých ďáblů“ (The Red Devils) amerického letectva, v níž bojoval proti Japoncům v Pacifiku.
Uvádí se, že nalétal celkem 190 operačních letů a více než 500 bojových hodin kromě jiných letounů i v P-51 Mustang a P-47 Thunderbolt, přičemž zaznamenal jeden potvrzený a jeden pravděpodobný sestřel nepřátelského letadla. Pro srovnání bývá uváděno, že známý příslušník Československé perutě britské RAF Emil Boček za druhé světové války nalétal pouze 26 operačních letů. Za svoji vojenskou kariéru byl Antonín Fajkus celkem šestkrát vyznamenán leteckou medailí Spojených států.
Česko na něj zapomnělo, on na rodnou vlast nikoli

V Česku jde přitom o zapomenutého hrdinu. Po roce 1945 už se do rodné vlasti nikdy nepodíval. Nicméně podle dostupných svědectví historika Jiřího Klůce, který jeho příběh objevil a zprostředkoval veřejnosti, uměl válečný veterán i po dlouhých letech česky a také udržoval české zvyky. To si nesl už ze své rodiny. Jak později osobně vzpomínal, navštěvoval také českou školu a chodil rovněž do Sokola. Ostatně Česká obec sokolská mu udělila čestné uznání, jelikož byl jedním z jejích nejstarších členů.
Na svou vlast nezapomínal a přál si odtud získat uznání. Což se mu splnilo po internetové výzvě zmíněného historika Jiřího Klůce, který si za cíl dal sesbírat 101 přání k jeho 101. narozeninám a současně vydat knihu, jíž by tohoto hrdinu připomenul. Nakonec se sešlo více než 900 blahopřání. Jedno z nich poslal i prezident Petr Pavel s chotí. Antonín Fajkus se dožil požehnaného věku 101 let. Zemřel 5. února 2025.
Další použité zdroje: idnes.cz, novinky.cz a hodoninsky.denik.cz
Chcete se s letounem P-51 Mustang ve VR proletět?

Zažijte autentické pilotování stíhačky P-51 Mustang na leteckém simulátoru v Brně, kde vás čeká zážitek plný adrenalinu a realismu. Simulátor stíhačky P-51 je vybaven unikátní pohyblivou plošinou, která umožňuje náklony až 30°, čímž zajišťuje věrohodné pocity z letu. Díky VR headsetu se naplno vžijete do role pilota, ať už si vyberete stíhačku P-51 Mustang či jiný vojenský nebo civilní letoun.