North American T-6 Texan: Válkou rozhodně neskončil!

North American T-6 Texan byl jednomotorový dvoumístný cvičný letoun užívaný za druhé světové války, ale v hojné míře i po ní. Jaká byla jeho cesta do služeb mnoha armád a kde dnes stále působí?


Zrod válečné legendy

North American T-6 Texan, známý také pod označením SNJ a Harvard, patří k nejuznávanějším a současně nejvíce rozšířeným výcvikovým letounům všech dob. Výcvik na něm absolvovaly tisíce pilotů, a to jak v průběhu války, tak i po ní. Létali na něm piloti USAAF, US Navy, RAF a zemí britského Commonwealthu, po válce byl vyvážen do 40 zemí světa. V mnoha případech však byl také přeřazen do bojových rolí. Účastnil se mimo jiné korejské války a dalších konfliktů. Zároveň se tento stroj stal symbolem éry, která si procházela bouřlivým rozvojem a přinesla mnoho inovací.

Letoun T-6 Texan byl závěrečnou verzí dlouhé řady amerických vojenských cvičných letounů, jejichž kořeny sahají až k prototypu NA-16, který poprvé vzlétl 1. dubna 1935. Ten se vyznačoval otevřeným kokpitem a pevným podvozkem. Tento stroj byl po úpravě jako NA-26 v březnu 1937 přihlášen do soutěže amerického armádního letectva „Basic Combat“. Vyhrál ji a následně se tak novinka mohla dostat do výroby pod označením BC-1. V průběhu let se pak vyrobilo hned několik linií a letoun prošel řadou inovací.

North American T-6 Texan

T-6 Texan byl poháněn jedním pístovým motorem Pratt & Whitney R-1340, s výkonem 600 koní a dosahoval rychlosti až 335 km/h. Vyzbrojen byl jedním kulometem ráže 7,62 mm v přední části trupu, jeden kulomet stejné ráže se nacházel v zadním kokpitu, některé verze nesly další kulomety v křídlech, jiné byly úplně bez výzbroje. Letoun se vyráběl v několika verzích a v produkci americké společnosti North American Aviation vydržel až do roku 1945. Celkem z výrobních linek sjelo 13 049 kusů.


Specifikaci můžeme shrnout do následujících parametrů:

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Délka: 29 stop (8,8 m)
  • Rozpětí křídel: 42 stop (13 m)
  • Výška: 11 stop 8 palců (3,56 m)
  • Plocha křídel: 253,7 čtverečních stop (23,57 m 2 )
  • Prázdná hmotnost: 4 158 lb (1 886 kg)
  • Celková hmotnost: 5 617 lb (2 548 kg)
  • Pohonná jednotka: 1 x Pratt & Whitney R-1340 -AN-1 Wasp hvězdicový motor, 600 hp (450 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 208 mph (335 km/h, 181 kn) na 5 000 ft (1 500 m)
  • Cestovní rychlost: 145 mph (233 km/h, 126 kn)
  • Dolet: 730 mi (1 170 km, 630 nmi)
  • Dostup: 24 200 stop (7 400 m)
  • Rychlost stoupání: 1200 stop/min (6,1 m/s)
  • Zatížení křídla: 22,2 lb/sq ft (108 kg/m 2 )
  • Výkon/hmotnost: 0,11 hp/lb (kW/kg)
  • Výzbroj: až 3 kulomety ráže 0,30 palce (7,62 mm)

Zdroj: t6harvard.com


Novodobá historie a současné využití

Tento typ letadla byl především ceněn pro svou spolehlivost, jednoduchou údržbu a snadnou ovladatelnost. Stejně tak jeho použití nahrávala vysoká bezpečnost. Letoun sloužil v polovině a na konci 20. století v mnoha leteckých silách po celém světě. Létal ve všech složkách americké armády, a to až do roku 1958, u Civil Air Patrol do 60. let a v letectvech více než 50 zemí, v některých pak až do 90. let. Poslední známé vojenské použití letounu Texan proběhlo v roce 1995 u jihoafrického letectva v roli cvičeného letounu. V současné době je omezený počet kusů stále v provozu. Ty se používají jakožto akrobatické a v soutěžích. Jeho odkaz dále nese také Beechcraft T-6 Texan II, který na jeho počest byl pojmenován. K základnímu výcviku pilotů ho používá USAF a US Navy, stejně tak létá ve službách RCAF, Řecka, Izraelského vojenského letectva, Iráckého letectva a Marockého královského letectva.

North American T-6

Máte pocit, že jste toto letadlo mohli vidět i jinde? Skutečně si „zahrálo“ i v řadě filmů a objevilo se i v některých televizních pořadech. Za všechny jmenujme alespoň válečný film Příliš vzdálený most z roku 1977, v němž si zahráli třeba Michael Caine nebo Sean Connery.

Další použité zdroje: cs.wikipedia.org


Chcete se proletět s legendárním letounem? Můžete ve VR!

Simulátor stíhačky P-51 Mustang Brno

Zažijte autentické pilotování stíhačky P-51 Mustang na leteckém simulátoru v Brně! Simulátor stíhačky P-51 je vybaven unikátní pohyblivou plošinou, která umožňuje náklony až 30°, čímž zajišťuje věrohodné pocity z letu. Díky VR headsetu se naplno vžijete do role pilota, ať už si vyberete stíhačku P-51 Mustang či jiný vojenský nebo civilní letoun.