Northrop B-2 Spirit: Nejdražší letadlo světa?

Northrop B-2 Spirit je strategický letoun, který si vysloužil titul nejdražšího letadla na světě. Právem se mu také říká „neviditelný zabiják“. Čím je tak unikátní a jaké parametry nabízí?


Jak vznikl „neviditelný zabiják“

Northrop B-2 Spirit byl velkolepým projektem, jehož kořeny sahají až do období druhé světové války. Vyrobila jej společnost Northrop Grumman. Bombardér s označením B-2 lze považovat za vrcholný počin samotného zakladatele společnosti Jacka Northropa. Ten už od roku 1923 pracoval na létajícím křídle. Nejprve se podařilo vypracovat koncept, ve kterém byl spatřován jistý potenciál, proto byl udržen ve fázi výzkumného projektu. S tehdejšími technickými možnostmi ale letadlo trpělo problémy se stabilitou, ve skutečnosti se tak na vývoji začalo pracovat až v 70. let minulého století. V té době byl svět rozdělen na západní a východní blok. V rámci tzv. studené války proti sobě stáli SSSR a jeho komunističtí spojenci a Spojené státy americké se svými podporovateli. A právě v reakci na pokročilou protivzdušnou obranu sovětských sil rozhodlo americké ministerstvo obrany o zkonstruování nového letounu, který se měl stát náhradou bombardérů B-1 Lancer.


V čem je Northrop B-2 Spirit unikátní

Northrop B-2 Spirit - nejdražší letadlo světa

Jeho nejdůležitější předností je užití takzvaného stealth konceptu. Což znamená, že se bombardér nejen snaží o co nejmenší radarový odraz, ale konstruktéři rovněž usilovali i o to markantně zredukovat vyzařování vlastní energie včetně tepelné stopy. Ke stealth vlastnostem přispívá jednak tvarové řešení. Díky tvaru křídel a technologiím na jeho palubě může bez povšimnutí radarů pronikat i na vysoce střežená území. Specifická konstrukce postrádá trup a ocasní plochy. Bombardér tak na první pohled připomíná křídlo.

V konstrukci také převažuje užití uhlíkových kompozitů, což zvyšuje náročnost na údržbu stroje, ale zároveň omezuje vyzařování zvukových, infračervených, optických i radarových signálů. Plášť je potažený vrstvou 40karátového zlata, takže pohlcuje a láme radarové vlny a snižuje infračervenou signaturu. Klíčový efekt „zmizení“ pak obstarává funkce, která dokáže po stisknutí tlačítka v kokpitu zasunout všechny antény a zhasnout navigační světla.


Specifikaci pro typ B-2A můžeme shrnout do následujících parametrů:

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Rozpětí: 52,12 m
  • Délka: 20,9 m
  • Výška: 5,1 m
  • Nosná plocha: 460 m²
  • Plošné zatížení: 329 kg/m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 71 700 kg
  • Vzletová hmotnost: 152 634 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 170 550 kg
  • Pohonné jednotky: 4× dvouproudový motor General Electric F118-GE-100, každý o tahu 77 kN

Výkony a výzbroj

  • Maximální rychlost: Mach 0,85 (915 km/h)
  • Dostup: 15 000 m
  • Dolet: 12 000 km
  • Tah/Hmotnost: 0,205
  • 18 000 kg pum Mk82 o hmotnosti 225 kg v kazetovém pumovnicovém závěsníku BRA (Bomb Rack Assembly) (celkový počet: 80)
  • 12 000 kg pum CBU o hmotnosti 340 kg v kazetovém pumovnicovém závěsníku BRA (celkový počet: 36)
  • 16 ks výzbroje o hmotnosti 907 kg (2000 lb) (Mk84, JDAM-84, JDAM-102) na rotačním pumovnicovém závěsníku RLA (Rotary Launcher Assembly)
  • 16 ks jaderné pumy B61 nebo B83 na rotačním pumovnicovém závěsníku RLA

Proč jsou bombardéry Northrop B-2 Spirit tak drahé

V říjnu roku 1981 vyhrál tým Boeing/Northrop zakázku a začal pracovat na konstrukci budoucího bombardéru. Letoun se však poprvé do vzduchu vznesl až v červenci 1989. A na konec studené války nepříjemně finančně doplatil. Se změnou geopolitického uspořádání totiž poklesla i potřeba takto koncipovaných letadel. Původní zadání totiž znělo na 132 strojů, kromě prototypu se ale nakonec dále vyrobila pouhá dvacítka letadel. Pakliže tak zároveň přepočítáme na jednotlivé kusy původní rozpočet, dostáváme se na astronomických 2,1 miliardy dolarů za jeden jediný exemplář. Do extrémně vysokých nákladů je pak potřeba kalkulovat i výše uvedenou náročnou údržbu. Ta se podle dnešních odhadů pohybuje na úrovni v přepočtu více než 74 milionů korun. Navíc jsou zapotřebí speciální hangáry, do kterých se Spirit se svým rozpětím 52 metrů vůbec je schopen vejít. Současně musí prostor obsahovat klimatizaci zabraňující degradaci unikátního povrchu jeho konstrukce.

Další použité zdroje: zoom.iprima.cz a armyweb.cz


V bombardéru se u nás proletět nemůžete, ve stíhačce ale ANO!

Kokpit stíhačky L-39 Albatros

Zážitkový let ve stíhačce L-39 probíhá v Brně a jde o zážitek, který potěší každého leteckého nadšence. Zažijete rychlost 750 km/h a přetížení 5G! Tento neuvěřitelný zážitek vám poskytne cvičná stíhačka L-39 Albatros, vyráběná v Československu. Od roku 2019 je v péči rodinné společnosti, která ji s láskou udržuje v perfektním stavu. Let probíhá se zkušeným pilotem stíhaček a stíhacích bombardérů, který má bohaté zkušenosti s létáním i výukou. Půjdete do toho?